- Op zondag is een nieuwe sanctie van de Europese Unie van kracht geworden voor de import Russische olieproducten zoals diesel.
- Olie-analist Matt Smith van adviesbureau Kpler zegt dat de sancties waarschijnlijk weinig effect hebben op het Russische productievolume, maar dat de inkomsten van Rusland wel worden geraakt.
- Hij ziet dat een aantal Afrikaanse landen in de aanloop naar de sancties al meer Russische olieproducten importeert.
- Lees ook: Rusland is enorm afhankelijk geworden van de yuan en dreigt een vazalstaat van China te worden, volgens Amerikaanse denktank
De nieuwe sancties tegen Rusland van de Europese Unie kunnen de inkomsten van Moskou raken, maar het is niet waarschijnlijk dat de Russische olieproductie echt wordt beperkt. Dit zegt Matt Smith, olie-analist bij adviesbureau Kpler.
Vanaf zondag verbiedt de Europese Unie de import uit Rusland van geraffineerde olieproducten, zoals diesel, en stelt zij een nieuw prijsplafond in. Dit komt bovenop het embargo op de import van Russische ruwe olie over zee, dat sinds december geldt.
Nu de nieuwe sancties een feit zijn, kunnen er volgens Smith twee dingen gebeuren: Russische diesel zal door Afrikaanse landen worden afgenomen voor de eigen consumptie, of de export van diesel uit Afrika naar de Europese Unie zal stijgen. Dat laatste kan een teken zijn dat de Russische diesel sancties weet te omzeilen.
Nu al ziet Kepler dat er meer diesel naar Afrika vloeit, waarbij landen als Senegal, Marokko, Tunesië en Libië meer importeren.
Smith tekent daarbij aan dat het moeilijk is om te zien of deze landen de Russsiche diesel weer exporteren, omdat de oorsprong kan worden verhuld door de brandstof te mengen met bestaande voorraden.
Hij verwacht dat de nieuwe sancties een vergelijkbaar effect hebben als de sancties op Russische ruwe olie, namelijk dat het Russische handelsvolume niet echt inzakt, omdat de export wordt verlegd van Europa naar andere landen. "Het is niet zo dat de Russen geen oplossing tegen de sancties hebben uitgedacht," zegt Smith.
Ondertussen wordt er ook een prijsplafond ingesteld voor Russische motorbrandstoffen. Net als bij het prijsplafond voor ruwe olie willen de EU en de landen van de G7 dat andere landen bepaalde maximumprijzen betalen, als zij gebruik willen maken van verzekeringen en scheepvaartdiensten voor het vervoer van Russische olieproducten.
Russische productie olieproducten vloeit naar andere landen, tegen lagere prijzen
Smith verwacht het nieuwe prijsplafond een hypothetisch barrière is, omdat de maximale prijsniveaus waarschijnlijk te hoog zijn om impact te hebben. Er zijn ook te veel verschillende producten met verschillende prijzen, waardoor het plafond moeilijk is toe te passen.
Naast diesel produceert Rusland ook nog andere geraffineerde producten, zoals vliegtuigbrandstof kerosine, die elke hun eigen prijsplafond zouden moeten hebben.
Smith voorziet ook dat afnemers van Russische brandstoffen, afgezien van het prijsplafond, waarschijnlijk kortingen kunnen bedingen als de sancties zijn ingevoerd.
Kortingen op olieprijzen hebben Rusland in staat gesteld om haar export via scheepsvervoer op peil te houden, sinds de invoering van internationale sancties afgelopen december. Hoewel de opbrengsten van energieproducten voor Moskou dus zijn gedaald, geldt dat niet voor de Russische productie en het exportvolume, zegt Smith.
"Er zijn landen, zoals India, die Russische ruwe olie met een aanzienlijke korting kunnen kopen, en dat doen ze dan ook," zegt hij. "We zagen dat een aantal EU-landen het afgelopen jaar ruwe olie en diesel van Rusland afnamen vanwege de gunstige prijzen in plaats van strikt de sancties na te leven. Het prijsniveau bepaalt in sterke mate het importvolume van landen die Russische olieproducten afnemen."